Re: systemd

Hej.

Den 16 sep 2014 11:06 skrev <jan@lillahusetiskogen.se>:

> Instämmer, litar också på Debian, men det känns ändå inte helt bra.

Litar även på Debian, men det gör inte systemd mindre likt en Ms-lösning.  Ett svällande monolitsystem.

API:er till "modulerna" ändras hur som och gör att ingen kan byta ut en av systemd:s moduler mot annat. Det är tydligen ett medveten designmål. :-(

> Rätt eller fel, men min erfarenhet är att komplicerade saker ganska
> ofta är det helt i onödan.

Jo, det är min erfarenhet och känsla med. Det är ett program som som slukat allt som kommer i dess väg. Det har slukat udev och är på väg att göra samma sak med cgroups.

Utvecklarna arrogans hjälper inte heller till. Det är något som även irriterat Linus Torvalds så mycket så han stängde av en av utvecklarna från att få hans patchar accepterade i Linux.

Ja, det var efter att en patch i systemd gjorde en överlastningsattack på Linux och systemd vägrade fixa och skyllde på användarna och Linux.

Nej, det känns inte bra på många plan,  både mjukvaruarkitektoriskt och socialt.