Re: Kan man vara ner en extern USB-disk mha hdparm -i

Hej Sven!

Stort tack för ditt svar! Som av en "händelse" har jag två olika kabinett men hade inte en tanke på att det kunde bero på kabinettet! Nu ska jag testa med det andra...
Mvh
Thomas Dahlén

Den 12 februari 2014 14:23 skrev Sven Arvidsson <sa@whiz.se>:
On Wed, 2014-02-12 at 10:22 +0100, Thomas Dahlén wrote:
> Jag lyckas vara ner inbyggda diskar genom "hdparm -i" men det fungerar
> inte på USB-diskar (som jag använder för backup). Är det någon vet om
> det är möjligt (eller om det inte går)?

Tyvärr tror jag det beror helt på vilket USB-kabinett du använder, vissa
stödjer det, vissa gör det inte, det är en likadan situation med att
läsa SMART-data från en disk via USB.

Se även första svaret här:
https://superuser.com/questions/651880/force-spin-down-of-external-hard-drive-on-linux-raspberry-pi

--