Re: Stänga av system

Helgi Örn Helgason wrote:

>Jepp, nu funkar det i Gnome så det blir nog den hon kommer att
>använda. Verkar vättigare också med tanke på menyerna, i KDE ser det
>nog ganska kaotiskt ut för en newbie.

Håller med  om Gnome vs KDE att det är viktigt med sparsmakade menyer.

På de flesta burkar tycker jag det verkar som om avstängningsknappen gör
en snygg nedstängning av systemet. Kravet är vad jag kan förstå att
datorn tillämpar Intels system för strömhantering - (det som slår av
systemet helt och hållet efter en init 0 och inte har några stor
on/off-knappar med mekaniska lägen). Instruktionen att trycka en gång på
avstängningsknappen och att maskinen stänger av sig efter en halv minut
borde väl vara enkel nog?

Sedan vill jag gärna slå ett slag för Ubuntu - fortfarande en Debian
(sync var 6:e månad) men lite mer polerad och slutanvändarvänlig.

/Anders