Re: usb + zipdrive

Karl Hammar wrote:
# tail -3 /var/log/all.log

Nu har jag slitit med min zipdrive hur mycket som helst. Använde ett annat operativsystem från ett välkänt företag, det fungerade inte där heller. Inte ens efter 20 omstarter för att bara få in en drivrutin. Inte ens efter en formatering och total ominstallation av det där äckliga operativsystemet. Kom då på att jag kunde testa med min bärbara dator som jag alrig använder...

Ett annat operativ *98 på den, drivrutiner, omstarter, ingen zip.
PUTSADE KONTAKTERNA på USB sladden och plötsligt hittade operativet min zipskiva!!!. Oxid och smuts kan ställa till det ibland.

Nu återstår bara igen, att få den att fungera i Linux.

Jag kör numera med udev, vet inte om du gör det också Karl. Om du gör det skulle jag vara intresserad av att se hur din konfigurationsfil ser ut. Vad jag förstår kan man inte likna ett usb-minne med en zipdrive. Det är inte samma typ av händelse som sker när man pluggar in de olika enheterna.

Min kärna hittar zipdriven men inte skivan, det är där det skiljer sig eftersom man kan byta skivor utan att händelsen "hej jag är en ny enhet som precis anslutits" inträffar. Ursäkta min low-tech förklaring.

Jag tycker det i /etc/udev/udev.rules ser ut som att man inte ska behöva göra en egen regel i udev för att få det att fungera, men varför skapas inte /dev/sda trots att kärnan hittar zippen?

/var/log/all.log har jag ej, har igång syslogd och klogd. Förut hade jag en juste konsoll där jag i realtid såg händelser som loggades men den är borta nu.

Finns det någonting att läsa för att lära sig mer om logg-hanteringen i Debian?