Re: [OT] Bokföring à la libre

Adam Huuva <aatami@home.se> wrote:

> Hej!
>
> Är det någon här som driver enskild firma och sköter sin bokföring
> själv med gnucash (el. annan fri programvara)?
> Funkar det?

Det största problemet i sammanhanget är att förstå ekonomernas
konventioner och jargon. Jag uppfattar det som om de inte har lust att
sänka sig ner till din och min nivå. Och givitvis den av statsmakterna
konstiga behandlingen av enskilda och små företag.

Jag har skrivit egna perlscript, finns på:
  ftp://kalle.csb.ki.se/tmp/ver.tgz
Gpl om ni vill och det finns ingen garanti att någon förstår koden
eller hur man använder den. Men hör gärna av er.

Några reflektioner:

. debet och kredit är bara jobbigt, jag använder plus och minus:
    Plus i ett konto betyder en tillgång eller något man betalat för.
    Minus betyder en skuld eller någonting man fått betalt för.
  Och då kan man också skippa det här med debet och kreditkonton,
  det är bara hjärnbelastning.
. momsrapporten är lättare att hantera om man skapar ett konto
  "4740 Öresutjämning" och bokför sina leverantörers fakturors
  öresutjämningar där så att om man summerar kontoklass 3 (dvs.
  konton som börjar på 3) rakt av så får man omsättningen.
. skattekontot: jag håller inte med FAR att man inte ska hantera
  skattekontot i bokföringen, man måste ju faktiskt hantera momsen.
  Sedan är det riktigt irriterande att myndigheterna blandar ihop
  privata saker (preliminär och slutskatten) med företagets saker
  (momsen) på samma konto.

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 360 900            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting