Re: Fönsterhanterare i X

ons 2004-04-07 klockan 08.46 skrev Filip Wessman:
> Jag har problem med att jag inte har en fönsterhanterare. Alla fönster
> hamnar i övre vänstra hörnet och man kan inte ändra fönsterstorlek. Jag
> kör Gnome.

Förstår jag dig rätt att du har gnome igång, med panelen och så, men att
själva fönsterramarna saknas?  Om det är så, vilket jag råkat ut för,
kan du göra som du föreslagits och starta fönsterhanteraren manuellt.
Jag tror att det är sawfish som är fönsterhanterare i gnome 1, men det
skulle kunna vara metacity eller sawmill (tidigare namn på sawfish).
Prova att starta någon av dessa i en terminal, om du kan.  (Genom att
skriva deras namn.)

Jag kommer inte ihåg vad det var som fick den att inte starta
fönsterhanteraren automatiskt för mig, men om det fungerar att starta
fönsterhanteraren manuellt men den sedan inte startas om nästa gång du
loggar in skulle jag prova att radera alla dina "personliga"
inställningar för gnome, dvs ~/.gnome* och ~/.gconf*.

--
                                                              Niklas