Knoppix rekommenderas

Jag laddade ner Knoppix 3.2 (http://www.knoppix.org/) och testade
tidigare i veckan. (För dem som inte vet: Knoppix är en bootbar CD med
ett fullständigt GNU/Linux-system. Ingen installation är nödvändig;
bara boota från CD:n.) Jag måste säga att jag är mycket imponerad över
vilken oerhörd mängd programvara som finns med och hur smidigt allt
fungerar. Vi provade den på en (nästan) ny bärbar, och den verkade
inte ha några problem med att konfigurera hårdvaran. Jag ser tre bra
skäl att skaffa en CD:

1. Detta är ett perfekt sätt att få folk intresserade av GNU/Linux.
   (En bash-prompt imponerar bara på en försvinnande liten del av
   befolkningen.) Jag har redan konstaterat att mina jobbarkompisar
   blir rejält entusiastiska.

2. Eftersom CD:n innehåller den allra senaste programvaran (min
   CD-bild släpptes 2003-06-06(!)) är det ett utmärkt sätt att prova
   de aktuella versionerna av en stor del av den programvara som "the
   community" can erbjuda.

3. Om man hamnar vid en dator med ett oanvändbart OS kan man ju alltid
   dra sin CD snabbt...

MVH

Pontus J