Re: kdeinit och kdeinit4

tisdagen den 14 januari 2003 08.17 skrev Helgi Örn Helgason:
> Hej alla Debianer!
>
> Jag kör KDE 3.1 i Woody och det går för det mesta mycket bra. En
> irriterande sak dock: När jag loggar in i KDE får jag meddelandet:*Could
> not start kdeinit* och måste klicka på OK för att fortsätta och då
> loggas jag in normalt.
> Jag vet att det är kdeinit4 som används, inte kdeinit, men ändå är det
> något som anropar kdeinit i starten. Då har jag undrat om det vore
> vettigt att göra en kdeinit --> kdeinit4 symlink utan att det blir en
> allvarlig rubbning någonstans. Någon som vet?

Vad jag vet, så finns kdeinit4 endast i den KDE 3.1 som jag har byggt. Men den
är byggd för SID och inte woody. Den har också en symbolisk länk
/usr/bin/kdeinit -> kdeinit4 för att ta hand om just det problement.

Stämmer allt det och du kör woody, så bör du istället använda woody-varianten
av KDE 3.1, som är byggd av Ralf Norlden
Varianterna är inte lika, av det skälet att jag började bygga KDE 3.1 för
ungefär ett halvår sedan och versionerna sedan har divergerat.

KDE 3.1 som kommer till debian är visserligen nästan samma version som Ralf
har byggt för woody, men allt måste ändå återinstalleras då den kommer att
använda nya GCC 3.2

Vad jag vet har jag just nu den enda paketeringen av KDE 3.1 för debian SID,
sedan Ralf slutat göra en SID-variant.

Karolina

Karolina