Re: Säkerhetsrisk?

On Tue, Jan 21, 2003 at 12:35:39PM +0100, Ivar Alm wrote:
> Irriterar mig över att jag som "vanlig" user inte kan läsa många
> logfiler... De hör till 'adm' eller 'root', och har inte read access för
> all. Jag är admin på burken så att jag kan su'a och sen läsa, men det är
> lite omständigt tycker jag.

Det kan du ju har rätt i. Sudo är enklare med även det lite krångligt.

> Är det en säkerhetsrisk och en onödig sak att lägga till min user i
> grupperna adm och root? Jag är i princip ensam user på datorn förutom min
> flickvän.
> Dock är den ansluten till Internet via en windows gateway (w2k pro).

Det är en liten sänkning av säkerheten (man får ju om man kan ta över
din användare lite större möjligheter). Men den sänkningen anser jag
inte vara så stor.

Det du bör göra är att fixa så att loggarna tillhör en grupp (till
exmpel adm) och göra dig själv medlem av den gruppen. Den gruppen skall
bara ha läsrättigheter.

  /Marcus