Re: Re: Problem med exim: cannot connect to server...

> Är man helt medveten om spelreglerna är det inga problem, men
> att som Telia inte ingripa i första skedet och därmed skapa ett
> intryck av att det är OK med SMTP-servrar för att sedan gå in och
> låsa är för kunderna att överlämna sig till ett godtycke. Telia vet
> hur man ska göra för att ha kontrollen på sin sida genom och det
> här är, anser jag, ett uttryck av det. Jämför med att Microsoft mer eller
> mindre tillät piratkopiering av Windows under många år för att nå
> maximal spridning medans de visste att de när som helst kunde
> "stänga kranen".

Nu ringde en av jobbets kunder (jobbar på ett webbhostingföretag) och
undrade om vi återigen kunde peka ut hans mail till ett dynamiskt ip på
telias adsl-nät. Han blev mäkta skitförbannad när jag förklarade för
honom varför det inte fungerade. Han hade felsökt internt som en galning
och förstod inte riktigt varför det fungerade.

Det är helt ok att stänga av, om man ger kunderna möjlighet att byta
leverantör och säger till i tid, god god tid.

/Lars