Re: Installationsfrågor

On Wed, Nov 06, 2002 at 08:17:43PM +0100, Mikael Bergman wrote:
> det var ett tag sedan jag installerade debian från scratch så jag hade
> glömt hur riktigt USEL installationen verkligen är. Nu har jag tankat hem
> 3.0r0 ISO-filer och installerade från CD-ROM. Jag har några problem som
> jag inte lyckats lösa.

Tycker inte det är något fel på installationen, men men...

> direkt i vim på något sätt). Hur som helst så kommer jag inte längre.
> Ingen kontakt med Internet.

# route add default gw <din gateway>

$ netstat -r
Destination     Gateway         Genmask         Flags
[...]
default         <din gateway>   0.0.0.0         UG

Brukar lägga till det permanent i /etc/network/interfaces. See
interfaces(5) för mer info.

> Jag får heller inte igång råtteländet, varken i consol eller X. Har pillat
> usbmouse
> usbcore
> input

Använd hid istället.
input, hid, mousedev + din usb drivrutin.

Musen kan sedan nås genom /dev/input/mice (c,13,63).
Skall fungera direkt om du använder xserver-xfree86.

--
Peter Mathiasson, peter at mathiasson dot nu, http://www.mathiasson.nu
GPG Fingerprint: A9A7 F8F6 9821 F415 B066 77F1 7FF5 C2E6 7BF2 F228