Re: Arkivering av mail

Quoting Mikael Bergman <mb@abc.se> [21 Jan-02 17:05]:
> Jag skulle också vilja höra hur andra fixar och donar med alla sina listor
> som svämmar över med mail.

Jag kör mutt som mailer, och via procmail delar jag upp inkommande
mail till "inbox" och diverse list-mappar. I inbox har allt som
inte är med på nån mailinglista, och använder den även som "todo"
lista (dvs, markerar mail som icke-lästa, alternativt flaggar dom
som jag ska göra någon åtgärd åt senare). Alla lästa mail sparas
ner i en mailbox per månad;

set   mbox=+read-mail.`date "+%Y%m"`

dvs, read-mail.200201 denna månad.

All utgående post sparas med FCC till en folder per person.

Beroende på vilka listor det är så brukar jag ta bort dom helt,
eller bara döpa om till årmånad. t.ex. debian-devel finns arkiverad
lite varstans, så den har jag inget behov av att spara lokalt.
Detta görs manuellt, men man skulle lätt kunna automatisera det.

logrotate(8) kanske kan vara användbart, där går det att specifiecera
att filer ska roteras efter att en viss storlek uppnåtts.

Detta funkar rätt bra med mutt, behöver jag läsa något gammalt mail
kör jag  mutt -f ./Mail/read-mail.200011 om jag vet ungefär när jag
fått det, annars använder jag grep(1) rätt friskt.

Använder man andra MUAs så kanske det är mer kompilicerat att
hantera olika folders.

mvh,
 Stefan