Re: Przeniesienie macierzy na nowy system.

On Mon, 2009-11-09 at 18:44 +0100, Robert Górajski wrote:
> Właśnie RAID ma stanowić Backup danych które normalnie mam na laptopie.
> Szukam takiej metody przechowywania danych która pozwoli mi nie bać się
> o nie przez lata.

To czy się będziesz bać zależy od tego jaką niepewność akceptujesz ;-)
A poważnie - nie ma metody, która zabezpieczy Cię w 100%. Można najwyżej
minimalizować prawdopodobieństwo awarii.

> W mojej ocenie (oczywiście mogę być w błędzie) nie
> osiągnę lepszego magazynu danych niż dedykowany komputer z RAID.
> Szczególnie, że nie będzie on działał w sposób ciągły a li tylko kiedy
> będę potrzebował wykonać backup lub sięgnąć po dane. Z doświadczenia
> wiem, że wypalane płyty CD / DVD potrafią "gubić" dane po kilku latach.
> Mam w domu streamer DDS4 ale kasetki mają stosunkowo małą pojemność a
> ich czas życia jest dla mnie bliżej nieznany (wiem tylko, że szybko
> zużywają się ze względu na rozciąganie taśmy). Tak więc nie bardzo wiem
> jak przechowywać dane w długim okresie czasu.

Może zaczniemy od podstaw - głównym zadaniem RAID jest minimalizacja
downtime'u oraz utraty danych _z powodu awarii jednego (przy wyższych
poziomach może być więcej niż jednego) urządzenia_. To nie rozwiązuje
problemu np. uszkodzeń logicznych na poziomie filesystemu, albo błędów
użytkownika.
Generalnie - im więcej niezależnych kopii danych, tym niższe
prawdopodobieństwo uszkodzenia ich wszystkich równocześnie. Dlatego
można np. rozważyć zrobienie trzech osobnych dysków i robienie backupów
round-robinem kolejno na nich. (owszem, to nie są do końca niezależne
jednostki, ale są ze sobą mniej powiązane niż przy zwykłym RAID).

--
.\.Kruk@epsilon.eu.org.\.\.