libFOX i polskie znaki...?

Usiłuję zmusić do działania pod Sarge'm toolkit libFOX.
Kompiluje się, jak najbardziej, programy się linkują, ale... nie mają
obsługi polskich znaków. Bez względu, które kodowanie zostanie wybrane
z listy (a próbowałem już wszystkich pozycji, nawet cyrylicy), używane
jest 8859-1 (albo nawet ASCII, nie jestem pewien).
Dotyczy to obu stabilnych wersji, tj 1.4.33 i 1.6.4.
Gdy ściągnę ze strony FOXa statycznie zlinkowane(nie uzywające
skompilowanej przeze mnie biblioteki) przykładowe programy (Adie,
PathFinder), ogonki jak najbardziej działają.
Próbowałem różnych parametrów do ./configure, nic nie zmieniło, ale zawsze
przy trzech nagłówkach (XShm.h, Xcursor.h, Xrandr.h) wyrzucał
(configure, nie gcc) Present But Cannot Be Compiled. Nie mogę wrzucić
logu, przepraszam, ale wynikało z niego, że te nagłówki mają
niezadeklarowane typy "Bool", "Display" "Drawable" i parę innych (z
wielkiej litery). Czyżby configure zapominał dołożyć jakiś inny header
do tych?

Żadnych modyfikacji, odpowiednie pakiety *-dev są, g++ 3.3.5.

Wiem, NTG, ale przeszukalem archiwa dyskusyjnej FOXa, i nikt takiego
problemu nie miał.
--
Wojciech R. Kusiak, RLU#283131, Łódź
%VMS-W-IVWORD, unrecognized word "downtime" - check validity and spelling