Booten vanaf USB steeds trager

Hallo,

Ik heb een setup waarbij ik boot vanaf USB met grub. Het valt me op dat dit steeds trager wordt, op dezelfde machine:

Debian10:  18 seconden
Debian11:  60 seconden
Debian12:  ruim 120 seconden

Wat vooral lang duurt is "loading initial ramdisk", het lichtje is dan reuze hard aan het knipperen. Het gaat verder allemaal wel goed.

Op een snellere machine is het wel wat sneller, maar het blijft onacceptabel traag.

Ik heb ook al de kernel-optie "debug" gegeven, dan maakt initramfs een log. Maar omdat er geen tijden bij staan zegt het me weinig over wat nu zo lang duurt. Dmesg geeft wel tijden, maar ik kom er niet uit.

Ik zie hetzelfde ook op andere machines. Overigens niet bij een Debian installer of livestick, dat gaat wel goed. Maar als ik echt Debian installeer op een USB device start het traag, dezelfde SSD aan SATA gaat wel goed. Ik heb al verschillende USB naar SATA kabels geprobeerd, maar dat lijkt ook niet het probleem.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit booten vanaf USB sneller krijg?

Groet,
Paul

--
https://vandervlis.nl/