UEFI op servers, of niet?

Hallo,

Wat is jullie mening over UEFI? Ik vind het nogal een complex gebeuren waarbij aardig wat dingen mee mis kunnen gaan. En wellicht ook minder veilig dan "legacy".

Het feit dat er vrij automatisch firmware wordt geïnstalleerd van de fabrikant vind ik niet prettig. Maar dit is vast uit te zetten ;-)

Ik wil graag dat alles op RAID1 komt (mdadm, maar ook alternatieven zijn bespreekbaar), en het liefst ook op LVM of soortgelijk.

Ik heb nog geen ervaring om de EFI partitie op mdadm RAID1 te zetten, maar misschien dat het wel kan. Wat ik in de praktijk doe is de partitie kopiëren naar de andere disk met dd.

Ook grote disks kunnen ook zonder EFI, maar dan is er een BIOS BOOT partitie nodig. Ik weet niet goed of dat op RAID1 kan.

Ik zag overigens ook iemand die mdadm gebruikte op de hele schijf, dus niet op partities. Ik had problemen om in de rescue-mode van de debian-installer de RAID5 te maken (er was een disk defect). Wat vinden jullie van deze constructie? Zal dit ook b.v. de boot-sector en partitie-tabel automatisch in de RAID opnemen?

Groet,
Paul

--
https://vandervlis.nl/