Re: Radio & TV en toen kwam DRM

Op 11-01-19 om 20:39 schreef Geert Stappers:
> On Fri, Jan 11, 2019 at 08:29:47PM +0100, Paul van der Vlis wrote:

(...)

> Tja.
> Mocht iemand willen vertellen over de toegevoegde waarde van DRM,
> dan luister/lees/kijk ik graag.

Ik wordt natuurlijk ook niet blij van DRM. Echter, sommige dingen kun je
alleen bekijken met DRM, zoals npostart.nl met zijn archief. En Netflix
(waarmee ik geen ervaring heb).

Wie er wellicht blij worden van DRM zijn eigenaren van programma's. Ze
willen het graag wat lastig maken dat je films opneemt en dan aan
anderen doorgeeft in goede kwaliteit. Dit willen die eigenaren namelijk
graag in eigen hand houden, om financiële redenen.

Volgens mij is het -met wat technische kennis- niet zo moeilijk films
met goede kwaliteit op te nemen. Maar door het wat lastig te maken met
DRM doen in de praktijk niet zo veel gewone mensen dit. Dat maakt het
eenvoudiger om de mensen die het wel doen te vervolgen, waardoor die
mensen er weer minder zin in krijgen.

Groeten,
Paul

https://www.vandervlis.nl/