Re: Clients identiek houden

On Sun, 2015-01-11 at 19:58 +0100, Geert Stappers wrote:
[...]
> Nog een tip:  Ansible
>
> Ansible is ook orchestration zo als Puppet en Chef.
>
> Grootste pluspunt van Ansible is dat het "agentless" is.
> Ansible maakt gebruikt van SSH en Python.
> Dus geen gekloot met eerst agent software op de clients te leggen.
> Ook geen gedoe met "certificates".
>
> Andere goede ontwerpkeuze van Ansible is dat volgorde in de "playbooks"
> aangehouden wordt.  Bij Puppet wordt de volgorde van "afspelen" door
> de Puppetagent naar eigen goed dunken bepaalt ...
>

> En mocht je nog nooit eerder van Ansible gehoord / gelezen hebben,
> [...]
[...]

Mijn persoonlijke voorkeur blijft toch Puppet, daar heb ik meer ervaring
mee dan met Ansible, dat gebruik ik sinds kort voor een ander project
(niet mijn keuze). Dat het zonder agent werkt kan inderdaad een voordeel
zijn, maar bij de verschillende Puppet modules versus alles in de
Ansible core is het toch omgekeerd lijkt me.

Dat gezegd zijnde wil ik nog even meegeven dat als je grote directory
trees gaat syncen met Ansible je best kijk naar de 'synchronize' module,
niet de 'copy' module (zeg ik dat goed? modules?). Ik heb die fout ook
even gemaakt, maar dan merk je meteen dat copy enorm traag is voor dat
soort dingen. Synchronize is een wrapper rond rsync.

Wat me wel enigzis stoorde bij Ansible (grotendeels user error) is dat
er bij elke catalog run een 'change' stond genoteerd, doordat enkele
resources 2 conflicteren waarden kregen, in dit geval file permissions.
Dat is iets wat ik in Puppet nooit voorheb (tenzij je met 'exec' begint
te spelen), met uitzondering van het managen van files/directories op
een NAS volume (altijd bij opletten).

Het belangrijkste is echter niet welke tool je kiest voor configuration
management, wel dat je er een kiest.
Als je net met configuration management begint kan ik nog wel de 101
aanraden, deze is op [1] te vinden. Dat was een sessie op FOSDEM 2014.

Mvg,
Steven

[1] http://video.fosdem.org/2014/H1309_Van_Rijn/Saturday/