Re: bash vraag

op 01-10-14 10:32, Jan-Rens Reitsma schreef:

> Met het vinden van geschikte randapparatuur heb ik nog geen problemen
> gehad,

Ik ondersteun mensen daarmee, dat is mijn werk. Ik zie wel regelmatig
problemen. Lang niet alles wordt ondersteund. Het verschilt erg per
soort apparaat.

> maar met de aanschaf van een compleet nieuw systeem is het een
> totaal ander verhaal. Alleen bij mijn eerste spotgoedkope laptop, die ik
> tijdens een reclamestunt kocht, werkte alles out-of-the-box.

Spullen kopen die ietsje ouder zijn doet vaak wonderen.

> Via Marktplaats worden tegenwoordig vaak prettig geprijsde, snelle
> laptops van de vorige generaties te koop aangeboden. Volgens mij zijn
> dat de ideale laptops om Debian (stable) op te installeren. Het
> installeren van Debian stable op de nieuwste hardware verloopt volgens
> mij zelden probleemloos.

Ik verkoop vaak gebruikte laptops. Dit soort spul:
http://www.vandervlis.nl/lenovo/

> Die had ik al een keer gezien, wel een interessant project.

Ik heb er nu eentje besteld.

> Zouden de nieuwste PCI-e kaartjes (zoals het Intel AC 7260
> wifi/bluetooth-kaartje) in oudere laptops altijd werken? (Met een
> populair netwerkkaartje van een paar tientjes, waarvoor je de driver bij
> kernel.org kunt downloaden, zou ik het risico wel durven nemen, ook als
> het installeren niet direct lukt of als het wat extra werk oplevert.)

Ten eerste kun je hebben dat ze niet passen, ik zou het oude kaartje
meenemen naar een goede winkel.

Ten tweede moeten er natuurlijk drivers in Linux zitten, maar bij Intel
heb je goede kans. Als het niet werkt zou ik een kernel uit backports
proberen.

Groet,
Paul.

http://www.vandervlis.nl