Re: bash vraag

op 30-09-14 20:37, Jan Claeys schreef:

> De opdracht 'lsusb' haalt die namen uit de usb.ids "database" (in feite
> een tekstbestand), en niet uit de kernel.  Of 'lsusb' een apparaat
> "herkent" heeft dus op zich niks met de kernel-ondersteuning ervan te
> maken.

Hmm, je hebt gelijk. Weer wat geleerd.

> Met de opdracht 'sudo update-usbids' kan je trouwens altijd die database
> updaten naar de meest-recente versie; als je geluk hebt kent die dan wel
> het modelnummer al.

Het updaten lijkt te werken.

> En als het model bekend is in de recentere 'usb.ids' database is de kans
> natuurlijk wel groter dat de driver het apparaat herkent in een
> recentere kernel-versie (zeker als het gebaseerd is op een bestaande
> chip).

Bedankt voor je informatie.

Ik vraag me nog wel af waar staat welke driver(s) een bepaald device-id
nodig heeft. Als ik me niet vergis is dat andersom, en staat in een
driver welke apparaten hem nodig hebben. Correct?

En waarop matched hij, op een device-id of op de beschrijving van het
device?

Even zoeken, het lijkt dat de database hier vandaan komt:
http://www.linux-usb.org/usb.ids

Hetzelfde blijkt ook te bestaan voor PCI devices.
update-pciids

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

http://www.vandervlis.nl