Verbinding Ipad naar server

Hallo,

Een klant wil graag vanaf een willekeurige locatie bij zijn bestanden
kunnen met een Ipad. Op de server draait Samba, maar ook andere
protocollen kunnen wat mij betreft.

Normaal gebruik ik voor dit soort zaken OpenVPN, maar daarvoor moet je
zo'n Ipad jailbreaken. Omdat ik niet echt verstand heb van de
consequenties daarvan (en weinig zin heb in de verantwoordelijkheid),
raad ik de klant dat liever niet aan. Dus geen OpenVPN, maar wat dan wel.

Voor de Ipad zonder jailbreak zijn er maar een beperkt aantal VPN
mogelijkheden, namelijk PPTP, L2TP en Cisco IPsec. L2TP lijkt me dan het
meest aantrekkelijke want PPTP schijnt niet erg veilig te zijn en er
staat geen Cisco apparatuur. Maar ik weet er weinig van L2TP, zitten er
nadelen aan vast?

Waar ik vooral mijn vraagtekens over heb is in hoeverre het goed werkt
als de client achter NAT zit (de server zit niet achter NAT).
Ik zag hier een handleiding:
http://www.aa-asterisk.org.uk/index.php/Setting_up_an_L2TP/IPSec_server_on_Debian
Onduidelijk is hier wel hoe de firewall configuratie er uit moet zien,
maar daarover vind ik hier enige informatie:
http://www.ivpn.net/knowledgebase/62/PPTP-vs-L2TP-vs-OpenVPN.html
Hmmm, een extra IP protocol, zal dat wel goed gaan door de meeste NAT
routers?

( Een andere optie is misschien nog een tunnel of VPN via SSH. Ik zou me
kunnen voorstellen om de poorten voor SMB te forwarden naar de server en
dan de Ipad te laten connecten naar localhost. Maar ik vind hierover
niets op internet, misschien is het een onzin-idee. Ook webdav zou
misschien nog kunnen. )

Iemand tips?

Groet,
Paul.