Re: automatisch beschikbaar maken van netwerk shares

mourik jan c heupink schreef:
> Beste Paul, lijst,

> Bedankt voor je reactie, blijkbaar doen niet veel mensen dit...

Ik doe zelf het volgende:

- ik regel de rechten helemaal via het filesysteem en niet via Samba.
Dit is nog niet heel eenvoudig, ik moet b.v. de umask van de users
aanpassen.

- Samba configureer ik zo dat de gebruikers alles mogen op de shares, ze
worden dus alleen beperkt door de rechten van het filesysteem.

- nu kan ik alle bestanden benaderen via Samba, SSH, NFS en vanaf het
lokale filesysteem (b.v. voor thinclients en thuiswerkers).

- in Linux machines mount ik /home van de server op de client via NFS,
op Linux machines kan dus een willekeurig iemand inloggen.
Dit is misschien niet heel secure en daarom wat minder geschikt voor
grote organisaties. sshFS is misschien een veiliger alternatief, maar
daarmee geen ervaring.

> Misschien meld ik me tzt nog, voor dat contact. :-)

Kun je rustig doen, het was iemand die een toespraak hielt en afsloot
met dat je altijd contact met hem kon opnemen.

Groet,
Paul.