Wel of geen swap? (was Re: Anonimiseren webapp)

On 09/11/2009 10:42 AM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi

> Ik heb ook van dat gerucht gehoord en weet ook niet of het waar is. Ik
> hoorde dat het toch verstandig is een kleine swap te nemen, maar
> dat een 4-5 MB voldoende zou zijn.
>
> Als het waar is lijkt het me ook een optie om de swap op een ramdrive te
> zetten ;-)

Even zoeken leverde het volgende op:

http://www.alexonlinux.com/swap-vs-no-swap

Los nog dat een swap nodig is voor hibernation, geeft 'ie twee argumenten:
- Gelekt geheugen kan geswapt worden en op die manier op een
onschadelijke plaats geparkeerd worden.
- Linux gebruikt al het beschikbare vrije RAM voor IO-cache Deze
versnellen je systeem aanzienlijk. Door zaken die nooit of zelden
aangesproken worden te swappen, heb je meer ruimte voor IO-cache en hou
je dus een sneller systeem over.

Een swap op een ramdisk zou dus niets helpen. En als ik zo wat computers
langsloop, lijkt een swap van 200-300 MB eerder reëel, dan van 4-5MB.
Maar dat hangt natuurlijk ook af van hoeveel geheugenlekken je hebt ;-)

groet,

Winfried