Re: Backup ... men hvordan

On Mon, 19 Dec 2022, Flemming Bjerke wrote:
Mit spørgsmål var i virkeligheden: Hvor længe gemmer I backups, efter hvilket skema? Og hvor tit laver I full backup, og hvor tit incrementel?

Det kommer nok helt an på hvad det er for nogle data og hvilke regler, man er underlagt.

Er der ikke noget med, at firmaer skal gemme nogle regneskabsdata 5 eller 10 år tilbage?

Af nogle filesystems på nogle af mine maskiner, laver jeg en daglig backup med mit backup script. Af /home på nogle af mine maskiner, laver jeg en backup hver time. Jeg bruger rsync --link-dest, så jeg ved ikke helt om du vil kalde det en full backup eller incremental. Hver backup dir har alle data fra det givne tidspunkt, men pladsen per backup dir (undtagen den første backup) svarer til en incremental backup.

Det er forskelligt hvor længe jeg gemmer data. Filesystemer, der næsten ikke ændrer sig, koster ikke ret meget mere plads, når hver backup er med --link-dest til forrige backup, så der kan jeg uden store problemer have backups liggende i et år eller mere. Mere aktive filesystemer, hvor filer tit ændrer sig eller bliver flyttet, koster lidt mere plads, så det er sværere at retfærdigøre pladsforbruget.

Som et par modspørgsmål til dit spørgsmål er:

Hvilken type data?

Er der særlig regler for de data, som du skal overholde?

Hvor tit er der nye/ændrede data?

Hvor meget/lidt plads vil du bruge?

--
Povl Ole