Re: SSHD Keepalive (var 'Erfaring med trådløse routere')

mandag 24 april 2006 11:42 skrev Admir Trakic:
> Prøv debug ssh timeout med:
>
> $ cat ~/.ssh/config
> # keeping Your SSH Session Alive
> ServerAliveInterval 60

Det ser ud til at der i gamle dage var en opsætning i ssh der gjorde at
serveren sendte keepalive pakker til klienterne, og dermed holdt forbindelsen
i live.

Parametren i /etc/sshd_config hedder

KeepAlive yes

Denne parameter er dog forældet, og det ser ud til at den på det seneste ingen
effekt har mere. Dette forklarer også bedre hvorfor jeg har oplevet at miste
forbindelsen til andre ssh serveren end den der sad bag min 'defekte' Netgear
wireless router. Efter jeg afhændede netgear routeren til anden side og gik
tilbage til min gamle SOHO77 (og lever uden wireless netværk indtil jeg får
en ny router) har jeg stadig problemet med at miste forbindelserne. Jeg må
derfor konkludere at der ikke var noget specifikt i vejen med min Netgear
router, men at det derimod er sshd der har ændret opførsel på dette punkt.

Det man i stedet kan gøre på serveren for at få forbindelsen opretholdt selv
om den er idle er at sætte parameteren ClientAliveInterval. Som default står
denne parameter til 0, hvilket betyder at der ikke sendes nogle 'Er du der
stadigvæk?' pakker.

Nu har jeg sat ClientAliveInterval på min server til 30, og jeg har endnu ikke
oplevet at forbindelsen bliver lukket.

KeepAlive parameteren er ifølge debians bug tracker fjernet fra default
konfigurationsfilen i den version der lige er uploadet til unstable.

Opsummering:

Drop 'KeepAlive yes'
Indsæt 'ClientAliveInterval nn'

i sshd_config.

Anders

--
 - Debian GNU/Linux - KDE 3.5.2 - KMail 1.9.1 -