Re: ConsultaInstal·lacióDEBIAN

El Wed, Apr 03, 2024 at 11:53:06PM +0200, Daniel Abaurrea Ruiz deia:
> Els meus coneixements d’hardware i software son del nivell d’usuari. Sempre
> m’ha interessat molt saber com funciona tot el que m’envolta. Es per això
> que m’agradaria molt aprendre a instal·lar un sistema operatiu debian en un
> ordinador portàtil comprat sense que s’hi hagués instal·lat prèviament un
> sistema operatiu windows.

Però com és aquest ordinador ? tipus PC ? té un processador Intel o
AMD ?  O és un portàtil amb processador ARM ? o un altre cosa ?

Que no tingui Windows en principi hauria de fer-ho més
fàcil. t'estalvies barallar-t'hi si el vols mantenir i fer còpies de
seguretat o el que sigui. I si l'espifies no trenques gran cosa.

> He decidit posar aquest missatge en el vostre lloc web perquè he intentat
> aprendre a fer la instal·lació cercant cursos e informació per internet però
> m’he perdut en la quantitat d’informació que he trobat a la xarxa.

No sé, jo fa temps que no faig una instal·lació des de 0 en un PC portàtil,
però has provat començar per
https://www.debian.org/releases/stable/amd64/index.ca.html

Bàsicament primer has de baixar-te un instal·lador, enregistrar-lo en
algun suport (CD, DVD, memòria USB, etc). Això ho has de fer amb algun
altre ordinador que ja estigui instal·lat i funcionant (encara que no
sigui amb GNU/linux, pobre). Llavors has de posar el suport al
portàtil on vols instal·lar GNU/Linux i convèncer al programari
incrustat del portàtil (BIOS, UEFI, U-Boot... ) que arrenqui
l'instal·lador des d'aquest suport.

I després és navegar menus i contestar algunes preguntes, una mica
anar passant pantalles.

Llavors detectar coses que no funcionin o que no funcionen com tu
vols, i anar arreglant cosa per cosa...

> Hi ha algun col·lectiu que organitzi un curs en el que aprendre a fer aquest
> tipus d’instal·lació?

Abans es feien més install parties, ara estic més desconnectat, no sé
si encara se'n fan, s'ha perdut l'interés o s'ha tornat tan fàcil que
la gent ja s'espavila.

> Disposo d’un ordinador portàtil en el que podria assajar el procés
> d’instal·lació abans d’intentar-ho en un dispositiu nou comprat sense el
> sistema operatiu windows prèviament instal·lat.

No sé, caldria més informació de quins dispositius son. Jo començaria
pel que no té Windows, o més aviat pel que no tingui dades importants
a preservar.

> Algú em pot orientar en aquest propòsit?

És un dubte una mica massa generic. T'animo a que comencis i facis
preguntes més concretes. Per exemple:

"m'he baixat aquest fitxer d'aquí però no sé com posar-lo en una
memòria USB de manera que pugui arrencar l'ordinador d'aquí. Estic
treballant des d'aquest sistema operatiu."

"m'he llegit aquest document d'aquí, però quan parla de tal terme
no entenc què vol dir o com s'aplica al meu cas. El meu cas és..."

Llavors podem contestar alguna cosa més concreta (qui ho sàpiga).

> No dubteu a contactar amb mi:
>
> danielabaurrearuiz@gmail.com

Sí, clar. Estàs escrivint a una llista de correu, no ? O ha anat a
parar el teu missatge a la llista de correu per una altra via ?
Saps com van, les llistes de correu ? T'has subscrit ja a aquesta ?