pregunta arrencada dual amb UEFI i GPT

Bon dia llista,

des de fa dues setmanes he intentat instal.lar la propera Debian 12 en arrencada dual tant a la feina, on hi ha ordinadors amb arrencada per UEFI i Windows, com a casa, on tinc algun ordinador amb arrencada UEFI i MacOS.

La imatge la descarregava de https://cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/amd64/iso-dvd/

En instal.lar-se Debian, al GRUB no apareix bé l'opció d'arrencar amb Windows, o directament no apareix l'opció d'arrencar MacOS, tot i que al fitxer /etc/default/grub està activat lo de "GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false" i tinc instal.lat el paquet os-prober.

He vist que a Ubuntu i Mint normalment funciona bé l'opció Windows del GRUB. Llavors he comparat els fitxers que Ubuntu 22.04 genera a /etc/grub.d amb els de Debian 12, i jo no he sabut interpretar diferencies remarcables.

He trobat que en instal.lar el paquet refind em soluciona el problema amb MacOS i suposo que m'ho solucionarà amb Windows. Crec que no toca coses de GRUB sino que suposo que fica un nou mode d'arrencada al gestor UEFI que detecta els sistemes operatius. Potser he dit una barbaritat per que no sé gaire d'UEFI.

La pregunta és, sabeu que cal tocar a GRUB per que reconegui MACOS o Windows en arrencada DUAL, en arrencades amb UEFI i GPT? o és culpa meva per no esperar a que termini el procés de congel.lació de Debian 12?

Gràcies