Re: Script uitvoeren via initramfs

On Sun, May 28, 2023 at 10:39:45AM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Een klant vroeg me iets te doen via initramfs. Ik vertelde hem dat ik daar
> weinig verstand van had. En dat ik dat ook wel kon via een chroot.
>
> Toch wou hij graag dat ik eens ging kijken naar initramfs.
> En dat blijkt leuk ;-)
>
> Al vrij snel kon ik wat ik wou, maar dat doe ik door de initrd uit te
> pakken, het script "init" aan te passen, en de boel weer in te pakken. En
> dan rebooten. Dat hacken in "init" lijkt me niet echt de bedoeling.
>
> Ik heb geprobeerd mijn scriptje in /etc/initramfs-tools/conf.d/ te stoppen,
> [...]

Je moet een script aanmaken in /usr/share/initramfs-tools/hooks dat de
nodige bestanden kopiëert naar de "staging area" die mkinitramfs
aanmaakt.

Een voorbeeld (met uitgebreide commentaar als documentatie) vind je op
https://salsa.debian.org/kernel-team/initramfs-tools/-/blob/master/docs/example_hook

--
     w@uter.{be,co.za}
wouter@{grep.be,fosdem.org,debian.org}

I will have a Tin-Actinium-Potassium mixture, thanks.